Blogg

Sosiale mediers betydning for webdesign

Sosiale mediers betydning for webdesign

Digitale bedrifter som overser sosiale mediers markedsinnflytelse og potensielle trafikkpåvirkning kan gå glipp av markedsandeler. Det er i dag 3.77 milliarder internettbrukere på verdensbasis, og nærmere 75% av disse benytter seg av sosiale medier. Bruken av sosiale medier har økt kraftig (hele 21% siden 2015), så det er viktig at du når disse potensielle besøkende. Det kan du med et tiltrekkende webdesign.

 

Fokuser på mer enn bare ikoner

For mange bedrifter ansees det som tilstrekkelig å slenge på noen ikoner for å komme seg inn på det store markedet på sosiale medier. Det er sant at ikoner er viktig for å gi dine besøkende muligheten til å dele innholdet ditt, men disse må ha tilstedeværelse på absolutt alle sider med innhold. Det er samtidig en tynn linje mellom å være oppmerksomhetsskapende og å være påtrengende. Det er nettopp der godt webdesign kommer inn – og et webdesign som utnytter sosiale medier vil hjelpe deg å nå langt.

  • Sats på optimalisering – De fleste brukere av sosiale medier benytter seg i dag av mobile enheter til nettlesing. Besøkende krever at webinnhold kan vises på en hvilken som helst enhet de bruker, og bilder på nettsiden din må være utformet slik at de kan bli sett og delt fra ulike enheter – ikke bare fra stasjonære skjermer.
  • Vær konsekvent – Om bedriften din er tilstede på Facebook (noe de fleste bedrifter burde) pass på at Facebook-siden er tiltalende og fremmer samme budskap som på nettsiden din. Det samme gjelder for Twitter og de andre sosiale medieplattformene bedriften din er på.
  • Integrer shoppingmuligheter – Både Facebook og Twitter har utviklet muligheter for å plassere salgsknapper, og andre følger etter. Dette gjør det mulig for brukere av sosiale medier å kjøpe produkter eller tjenester direkte fra Facebook-siden din eller en tweet uten å bli omdirigert til et annet nettsted.
  • Bruk video og bilder – Instagram, Snapchat, YouTube og andre plattformer gir deg muligheten til å vise fram produkter eller fremme budskapet ditt på en visuell måte. Disse videoene og bildene kan også integreres i nettsiden din for å gi besøkende en enkel måte å dele innholdet på.
  • Gjør innholdet ditt appellerende – Du vil at innholdet ditt skal både tiltrekke seg besøkende og holde dem værende på nettsiden din. Samtidig vil du at innholdet ditt er interessant nok til at det blir delt. Sosial deling øker synligheten til nettsiden din, og undersøkelser har vist at antallet likerklikk, retweets og kommentarer innholdet ditt har kan påvirke søkemotoroptimalisering av ditt nettsted.

En webdesigner/utvikler som forstår betydningen av sosiale medier

Mye arbeid går inn i en vellykket strategi for sosiale medier. Unngå å gjenta andres feil ved å engasjere profesjonelle som har erfaring med å designe og utvikle nettopp slike strategier for å tiltrekke og konvertere trafikk.

For mer informasjon om hvordan du kan utnytte sosiale mediers makt, kontakt Rising Bear i dag. Du kan nå oss via kontaktskjemaet, på telefon +47 410 88 800 eller på e-post post@risingbear.no.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.