Blogg

Ulike aspekter ved søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering

Når folk flest hører ordet «søkemotoroptimalisering», også kalt SEO, antar de gjerne automatisk at dette kun dreier seg om søkeord for økt synlighet i Google-resultater. SEO består derimot av flere aspekter enn som så, og om din webdesigner eller webutvikler ikke er kjent med disse kan du miste trafikk. Her er et knippe elementer du må ha i tankene vedrørende SEO:

  • Indeksering – Søkemotorer bruker boter til å scanne gjennom nettsiden din. På den måten vil de vil raskt og effektivt finne frem til relevant innhold og sider som deretter blir trukket fram når noen benytter et søkeord. For å forbedre rangeringen i Googles søkemotor (og i andre søkemotorer), vil nettsiden din trenge en organisert lenkestruktur og enkel navigasjon. Boter leser også kun tekst, noe som innebærer at flash, video og bilder (også kalt ALT-tekster) blir ubrukelige for indeksering og rangering av nettsiden din dersom du har glemt ALT-tagger.
  • Søkeord – Det er ulike hensyn å ta i forhold til søkeord. Aller først er det essensielt å være klar over at nettsiden din kan, og burde, ha flere enn ett enkelt søkeord. Har du flere ulike tjenester eller produkter, vil du for eksempel kunne optimalisere flere sider- På den måten vil du kunne rangeres for en rekke ulike søkeord, og nå flere potensielle kunder. En annen ting å huske på er valget av søkeord. Dette er en kunst i seg selv, og dersom du velger feil søkeord vil du rett og slett kunne ende opp med å druknes av konkurrenter. Bruk derfor tid på å finne riktig søkeord.
  • Optimalisering – SEO handler også om tilpassing. Over halvparten av all internettrafikk kommer i dag fra mobile enheter. Du kan ikke lenger forvente at en nettside som kun ser bra ut på en stasjonær datamaskin vil tiltrekke besøkende – det er nå behov for at nettsider vises optimalt på alle slags enheter. Ikke bare vil besøkende forlate nettsiden din til fordel for en konkurrent om den ikke er optimalisert, men det er stor sannsynlighet for at de ikke engang vil finne den ettersom Google degraderer ikke-responsive sider i søkemotorrangeringer.
  • Responstid – Responstid måles i dag i millisekunder. En artikkel i New York Times hevdet at selv den tid det tar å blunke vil være for lang for noen besøkende. Har du en potensiell kunde som venter på at nettsiden din skal lastes og opplever at det tar mer enn 5 sekunder, vil du dermed trolig miste denne kunden. Faktisk vil du kunne miste over halvparten av dine besøkende på den måten. Hvis nettsiden din lastes for sakte, vil du igjen muligens ikke engang bli funnet i søk ettersom Google tar hensyn til responstid i sin søkemotorrangering. En god webdesigner eller utvikler har kjennskap til de beste måtene å optimalisere responstiden for å sikre at nettsiden din vil rangere høyt.
  • Innholdsrelevans – Du har kanskje hørt det engelske begrepet “content is king”? Ikke bare vil godt innhold vekke interesse for dine produkter eller tjenester blant besøkende, men søkemotorer anser innholdet på nettsiden din som like viktig som mange andre SEO-elementer. Søkemotoroptimalisering handler blant annet om å sikre at alt innholdet er relevant, lesbart og autorativt. Når du skaper innhold er det enkelte råd det er viktig å ha i bakhodet for å bli mer synlig på nett:
    • Jo lengre tekster, jo bedre
      Husk samtidig på at innholdet må ha et budskap og være interessant for leseren, om ikke risikerer du å miste en potensiell kunde. Her er det viktig å finne en balansegang mellom lesbarhet og søkemotoroptimalisering.

    • Lenker til andre relevante kilder fører til at søkemotorer anser din side som en autoritet
      Her er det viktig å linke til så spesifikke sider som mulig, og ikke bare generelle hovedsider. Ønsker du for eksempel å linke til et produkt, bør du linke til selve produktsiden og ikke produsentens hovedside.

    • Duplisering av innhold blir straffet
      Ikke bare er det ugunstig for rangeringen din, men potensielle kunder vil også kunne få et negativt inntrykk av nettsiden din dersom innholdet ikke er variert.

    • Overdreven bruk av søkeord har negativt innvirkning på rangeringen din
      Hele poenget med søkemotoroptimalisering er ikke å få inn søkeordet så ofte som mulig, men å få det naturlig inn i tekstene som skrives.
  • Meta-tagger – Meta-tagger fungerer som en beskrivelse av nettsiden din i f.eks. sosiale medier og søketrefflister, og de bør derfor tydelig la potensielle besøkende vite hva nettsiden din dreier seg om. Når du skriver nettsidens metatittel og metabeskrivelse, må du passe på å få med søkeordet i tekstene. I tillegg må du ha i bakhodet at du kun har et spesifikt antall tegn tilgjengelig – alt over tegngrensen vil kuttes av søkemotoren. Det anbefales at du holder metatittelen til under 60-65 tegn (inklusiv mellomrom) og metabeskrivelsen til maksimum 155 tegn (også inklusiv mellomrom).
  • Balanser SEO med brukerperspektivet – Optimalisering burde ikke prioriteres over behovene til brukere/besøkende. Det er for eksempel god SEO-praksis å benytte søkeord i overskrifter, men om det går på bekostning av lesbarheten eller troverdigheten mister du besøkende. Ha alltid den besøkende i hovedfokus når du skaper en nettside og ønsker å rangere høyere.

En webdesigner/utvikler som forstår alle aspektene ved SEO

God SEO vil øke trafikken til din nettside. For å få til dette trenger du en webdesigner/utvikler som virkelig har kjennskap til SEO og som vet at dette er mer enn å bare fylle på med søkeord. Ønsker du å få hjelp til å sikre en bedre rangering? For mer informasjon om rimelig digital markedsføring, ta kontakt med Rising Bear i dag. Du kan nå oss via kontaktskjemaet, på telefon +47 410 88 800 eller på e-post post@risingbear.no. Du er også velkommen til å lese mer om tjenestene våre her på nettsiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.