Blogg

Webdesign og utvikling del 1 – feil du må unngå

web development

Det er lett å bli så begeistret for ditt nye produkt eller tjeneste at du ikke kan vente med å slenge opp en webside. Men vær varsom. En webside inneholder mer enn du kanskje tror, og det kan være en tabbe og ignorere essensielle ting for å komme deg raskt online. I denne første utgaven i en serie på 3 deler skal vi se nærmere på ting du er nødt til å tenke på når du trenger en ny nettside.

Ingen ting er gratis

Alle liker en god deal. Men det er med nettsider som med det meste her i livet: Betaler du peanøtter, får du gjerne apekatter. Og det første inntrykket kunder får av en nettside, er gjerne også det de husker om selskapet ditt. Et billig, litt tilfeldig design og dårlig brukervennlighet vil sjelden kunne overbevise kunder om at du er verdt å satse på.

Gratis-tjenester som Weebly og Squarespace er helt fint til gutteromsbruk eller hobbydesigneren, men med mindre du er utvikler eller ekspert på koding vil du har få muligheter til å bevege deg utenfor rammene disse verktøyene gir. Det er ganske stor forskjell på en webside som tiltrekker seg trafikk og konverterer godt, og en webside som bare er «god nok».

Hos selskaper som underpriser webdesign og tilbyr gull og grønne skoger for en svært billig penge, vil du møte mange av de samme tingene. De vil svært ofte bruke de samme verktøyene (templatene) med kun minimale endringer. I tillegg unngår gjerne å fortelle deg at du må betale ekstra for e-mail, servertjenester, ekstra sider, kontaktskjemaer osv.

Design og utvikling er to forskjellige ting

Designeren er kunstneren og er opptatt av at ting skal se bra ut. En designer er gjerne mer opptatt av form enn funksjon. Og det er her utvikleren kommer inn. En utvikler er helt essensiell for å få ting til å bli brukervennlig og funksjonelt. Det optimale er når en dyktig designer og en utvikler sitter sammen og jobber. Det er da resultatet blir best. Det finnes også de som behersker både design og utvikling, men dette er sjelden vare og personlig er vi skeptiske til de som hevder de er like gode på begge deler.

Husk SEO og Sosiale medier

Det er ikke nok å ha en god nettside – folk må finne deg også! Søkemotoroptimalisering er en måte å gjøre siden din synlig på. Gjort riktig betyr dette at du står ut i jungelen av tilbydere i søkemotorer når brukere benytter søkeord som er relevante for deg.

I 2017 er det også rimelig ineffektivt og ikke være til stede i sosiale medier som Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat eller Twitter – uansett hva du måtte drive på med. Dette rett og slett fordi disse kanalene gir deg svært billig markedsføring og muligheter til å bli et produkt eller tjeneste folk snakker om.

Bruk noen som leverer deg høyere ROI

Bruker du noen som faktisk forstår viktighetene av punktene over, og som har bevist at det lønner seg å bruke dem, har du svært gode muligheter for å bli mer lønnsom. Ta kontakt med oss i dag for en prat om dine muligheter i digitale kanaler og markedsføring på telefon +47 410 88 800 eller emai post@risingbear.no.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.