Når er tiden inne for å fornye merkevaren din?

Det kan være mange grunner til at du føler du må se over merkevaren din og foreta endringer. Såkalt rebranding, en fornying eller endring av en merkevare, kan være kostbar, tidkrevende og risikabel. Du bør derfor være sikker på at det er nødvendig.

Ta den rette avgjørelsen

Det første tegnet på at det er på tide med rebranding er ofte at du spør deg selv om tiden er inne. Det betyr at du vet at det er noe som ikke fungerer eller at visjonen din har endret seg. Her er noen tegn på at det kan være riktig tid for endringer:

  • Merkevaren din representerer deg ikke lenger – Når din forretningsmodell, visjon eller målene du prøver å oppnå endres, kan det være på tide med rebranding for å reflektere disse endringene. Merkevaren din må gjenspeile det du står for her og nå.
  • Du har vokst fra merkevaren din – Ved fusjoner og oppkjøp er det ofte nødvendig med rebranding for å gjenspeile den nye enheten. Hvis du har ekspandert utover det lokale markedet som ble reflektert i ditt merkenavn, kan det hende du burde revurdere merkevaren for å reflektere dette.
  • Du må forbedre omdømmet – Med dagens konstante kommunikasjon og utbredte bruk av sosiale medier tar det ikke lang tid for et feilsteg eller en markedsføringsfeil å skade et ellers verdsatt merke. Noen ganger er rebranding det enkleste alternativet for å endre kundeoppfattelsen av deg eller din bedrift.
  • Du ønsker å nå en ny målgruppe – Noen ganger blir en merkevare forbundet med en bestemt målgruppe. Når det er demografisk skifte eller målgruppen endres, kan det være nødvendig med en fornyelse for å nå de nye kundene. Dette gjelder spesielt for yngre målgrupper.
  • Du skiller deg ikke ut – Merkevaren din er det som gjør deg unik. Den gjenspeiler dine verdier og mål. Hvis den ikke er annerledes fra konkurrenter er det lett å forsvinne i mengden. Når dette skjer bør du benytte deg av rebranding og utnytte verdiene som gjør deg spesiell.
  • Merkevaren din gjør deg pinlig berørt – Oppfatning er alt for kunden. Om din egen oppfatning er slik at du nøler med å gi ut visittkortet ditt eller fremme nettsiden din fordi du føler merkevaren er utdatert, kjedelig og lite appellerende, ja, da er det på tide med en fornyelse.

 

Søk assistanse fra eksperter

Merkevaren din er det kundene dine tenker på når de hører navnet på bedriften din. Dersom noen av punktene ovenfor gjelder for deg kan det være på tide å gjøre endringer. Rebranding er mer enn å endre logoen din. Du bør sette opp en fullstendig markedsføringsstrategi basert på hva du vil at bedriften din skal representere nå og i fremtiden. Du kan enkelt unngå å gjenta andres feil ved å ansette noen som har erfaringen som trengs for å sikre et godt resultat.

Ta kontakt med Rising Bear i dag for mer informasjon eller for å komme i gang med din rebranding. Du kan nå oss gjennom kontaktskjemaet, på telefon 410 88 800 eller via e-post post@risingbear.no.

Legg igjen en kommentar

seven × = twenty one

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.