Blogg

Fordeler og ulemper med popup-vinduer

Fordeler og ulemper med popup-vinduer

Popup-vinduer på nettsider er ikke et nytt fenomen, og den første “poppet opp” så tidlig som på slutten av 90-tallet. Det som har endret seg siden den gang er hvordan de utformes. De har utviklet seg fra å nærmest tvinge til seg oppmerksomheten din gjennom annonser til å nå heller oppfordre til handling i håp om å generere kunder. Til tross for at de bryter nesten alle regler for å skape en god kundeopplevelse finner du popup-vinduer overalt. Hvis du vurderer å benytte deg av popup-vinduer er det noen fordeler og ulemper det er lurt å vite om.

Fordelene med popup-vinduer

Når de brukes på riktig måte har popup-vinduer en klar verdi. Noen av fordelene inkluderer:

  • Utmerkede resultater – Gjentatte ganger viser case-studier at det er få ting som konverterer bedre enn popup-vinduer. Basert på statistikk kan de for eksempel øke dine abonnement med så mye som 35%.
  • Skaper oppmerksomhet – Dine besøkende vises umiddelbart det du vil at de skal se. Hvis popup-vinduet er relevant for innholdet på siden, kan det holde den besøkende på nettsiden din lenger
  • Krever handling – Popup-vinduer gjør at besøkende ikke kan forbli passive men må engasjere seg. Dette er en nødvendighet for å holde besøkende interesserte og lojale, og øker sannsynligheten for konvertering.
  • Kostnad – Popup-vinduer er relativt enkle å implementere og rimelige tatt i betraktning av resultatene de oppnår. Hvis nettsiden din er basert på WordPress kan du finne gratis eller billige plug-ins for popup-vinduer til siden din.

 

Ulempene med popup-vinduer

Den største grunnen til å unngå popup-vinduer er at de rett og slett kan være irriterende – spesielt om de dekker hele skjermen. Andre ulemper inkluderer:

  • Økt fluktfrekvens – Ettersom popup-vinduer er irriterende er en konsekvens at besøkende forlater nettsiden din. Det kan også skape frustrasjon og drive bort besøkende dersom popupen dekker over innhold på siden din.
  • Kan ødelegge omdømme – Popup-vinduer som oppleves som spam kan undergrave tilliten besøkende har til din merkevare. I stedet for å øke konverteringer kan feil type popup-vinduer skape en negativ effekt.

 

Viktige huskeregler

Det finnes et forbehold for bruk av popup-vinduer – ikke benytt dem på mobile nettsider. Ikke bare vil det forårsake en ubehagelig brukeropplevelse på mobilenheter, men Google straffer også nettsider i søkeresultatene om de bruker popup-vinduer på mobilversjoner. Det finnes noen unntak, men det er best å deaktivere eller unngå dem ved mobil trafikk.

Unngå også flere enn ett popup-vindu. Det bør være tilstrekkelig med kun ett for å oppnå de ønskede resultatene. Ved flere risikerer du å irritere besøkende og derav miste en potensiell kunde. Forsøk også å holde fokuset på kun ett mål per popup. Hold det enkelt – jo mer besøkende må lese eller fylle ut, jo mindre sannsynlig er det at du kommer til å fullføre det.

Konsulter ekspertene

Det er ingen tvil om at popup-vinduer fungerer, men de må brukes riktig. Du kan unngå å gjenta andres feiltakelser ved å ansette noen som har erfaring med å utvikle popup-vinduer. Profesjonelle vil både kunne skape popup-vinduer som fører til resultater, samt utvikle alternativer for når disse ikke er riktig tilnærming.

Ta kontakt med Rising Bear i dag for mer informasjon eller for å igangsette din popup-kampanje. Du kan nå oss gjennom kontaktskjemaet, på telefon 410 88 800 eller via e-post post@risingbear.no.

Legg igjen en kommentar

8 + 1 =

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.