Blogg

Betydningen av webdesign ved søkemotoroptimalisering (SEO)

Betydningen av webdesign ved søkemotoroptimalisering (SEO)

Ved digital markedsføring av bedriften din er nettsiden selve kjernen, og opplistinger av resultat fra søkemotorer (såkalt organiske søk) er ofte en stor trafikkilde. Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er en måte du kan sikre at din nettside blir oppført høyt blant disse resultatene. Svært ofte blir SEO glemt i utviklingen av nye webdesign, noe som fra starten av vil skape hindre for din nettside.

 

Nettsiden din trenger trafikk

Det er enklere og langt mer kostnadseffektivt å inkludere SEO-elementer i utviklingsfasen enn å forsøke å legge dem til i etterkant. Dette er da elementer som hjelper et nettsted å rangere høyt og tiltrekker besøkende, og det hele starter med strukturen til nettsiden din. Det er mange ulike tilnærminger, men nøkkelen er at den må organiseres på en måte som lett forstås og er lett å navigere. Dette bidrar til å holde på besøkende som er innom nettsiden din, samtidig som det også hjelper robotene som søkemotorene bruker til å indeksere sidene dine. En dårlig strukturert nettside kan føre til at robotene slutter å indeksere, noe som gjør at deler av nettsiden din utelates fra søkemotorresultater. Besøkende vil forlate en nettside der de ikke finner det de leter etter, ofte i løpet av så lite som 10 sekunder.

Det er viktig med innhold, men samtidig er det helt nødvendig med søkeord som informerer søkemotorer om hva dette innholdet er. Dette for å sikre at nettsiden din rangeres høyt.  Du må formidle detaljer om bedriften din til din webdesigner/utvikler og spesifisere målgruppen din. På den måten kan han eller hun utvikle passende søkeord som kan benyttes på nettsiden din idet den utvikles. Dette er en hårfin balansegang. Dersom en søkemotor avgjør at innholdet ditt ikke har relevans til de brukte søkeordene vil den redusere rangeringen til nettsiden din. Om det benyttes for mange søkeord vil nettsiden din vurderes som “spam” og kan falle helt ut fra rangeringen.

I følge en studie fra januar i 2017 er det i dag nesten 5 milliarder mobilbrukere på global basis. Din nettside må med andre ord være mobilvennlig, og det kan være en enorm oppgave å omkode den til å bli mobilvennlig om dette ikke er en del av det opprinnelige designet. Google hevder at 60% av alle mobile brukere går til en konkurrent dersom en nettside har lang responstid, noe de tok i betraktning da de gjorde responstiden til en viktig faktor i de nyeste algoritmene som brukes til å rangere nettsider.

 

Skaff deg en webdesigner/utvikler som forstår SEO

Du kan være innehaver av den flotteste nettsiden som noen gang er designet, men om den ikke er søkemotorvennlig er det svært få som noen gang vil besøke den. Spar både tid og penger ved å velge en webdesigner/utvikler som forstår hvilken betydning riktig bruk av SEO har for din bedrift, og som kan implementere det samtidig som nettsiden utarbeides. For mer informasjon om hvordan du kan utvikle en søkemotorvennlig nettside, kontakt Rising Bear i dag. Du kan nå oss via kontaktskjemaet, på telefon +47 410 88 800 eller på e-post post@risingbear.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.