Internett har totalt forandret måten selskaper markedsfører seg på, og potensielle kunder har i dag ved enkle tastetrykk tilgang på en uendelig strøm av produktinformasjon. I en verden hvor kunder nå kan kjøpe produktet ditt og/eller vurdere tjenestene dine via apper, nettbutikker, søkemotorer eller sosiale medier, er ikke lenger digital markedsføring en luksus. Det har nærmere blitt en nødvendighet. Samtidig, for å lykkes i en online jungel av utallige tilbydere og konkurrenter, vil du måtte satse på markedsføring forankret i en solid digital markedsstrategi.
Konkurransefortrinn gjennom digital markedsføring
Mange bedriftsledere har fortsatt ikke på plass en langsiktig strategi for hvordan de planlegger å selge flere produkter på internett. Noen føler det tar for lang tid og er unødvendig, mens andre synes det er for dyrt. Tro oss, det er absolutt verdt investeringen. Får du på plass en gjennomarbeidet strategi for digital markedsføring, vil du blant annet ha et konkurransefortrinn på markedet. Her er noen av tingene du bør ha i tankene:
Nettsiden
Det er her hele moroa starter. Uten en nettside som er enkel å navigere, har responsive design eller er tilstrekkelig optimalisert, har du nesten tapt før du har begynt. Dette er å regne som en selvfølge når vi skriver 2020.
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Du kan markedsføre så mye du vil, men om ikke kundene klarer å finne deg er du like langt. Synlighet er helt essensielt i sosiale og digitale medier, hvorav søkemotorene er av høyeste prioritet. Å få bistand fra noen med solide kunnskaper om hva som må til for å få deg til å rankere høyere på søkemotorene og få deg mer synlig, anbefales på det sterkeste.
Innhold
På engelsk brukes ofte begrepet «content is king», som beskriver hvor effektivt det er å bruke eget innhold til å markedsføre seg. Har du relevant og interessant innhold i dine egne kanaler, vil målgruppene dine oppfatte deg som interessant. Dette vil igjen vil øke sannsynligheten for å konvertere dem til kunder. Det er mulig du er ekspert på ditt eget område, men du trenger også noen som er ekspert på å engasjere målgruppene i dine egne kanaler.
Sosiale medier
Du er nødt til å integrere Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram i din strategi. Når vi skriver 2020 har sosiale medier over 4.5 milliarder brukere og de fortsetter å vokse. Det krever en god plan og spesiell kunnskap for å nå kunder på disse plattformene.
PR
Alt som er gratis er gøy – og i mange tilfeller effektivt. Du bør ha en plan for hvordan du skal spre viktige beskjeder og budskap for å nå potensiell kunder. PR er et eget fag, og du bør ha klart for deg når, hvor og hvordan du skal snakke til målgruppene i fortjente kanaler.
Lær kundene dine å kjenne
Det å lære å kjenne kundene dine gjennom å analysere trafikk, testing av aktiviteter og konvertering er en egen kunst. Her bør du jobbe med noen som har dette som spesialfelt, for det er mange feller å gå i. Dette inkluderer blant annet bruk av Google Ads og Google Analytics.
Bygg merkevaren din
Navnet ditt er mer enn en logo, og det er viktig at merkevaren din kommer til sin rett på tvers av alle kanaler og aktiviteter – og med konsistens. Merkevarebygging kan skape vekst på flere måter. Ved å gjøre merkevaren mer attraktiv og enklere tilgjengelig, vil du både kunne øke kjøpsandel og omsetning hos eksisterende kunder og kunne tiltrekke deg nye kunder.
Hvordan sette i gang
Markedsføring handler i stor grad om strategi, og god digital markedsføring krever erfaring og ekspertise. Har du ikke tidligere jobbet med dette, kan det være mye å sette seg inn og mange fallgruver. Lar du derimot eksperter innen feltet bidra til å utvikle din markedsstrategi, åpner en helt ny verden av nye muligheter seg.
Rising Bear er en digital markedsfører som har lang erfaring med å hjelpe små og mellomstore bedrifter med digital markedsføring. Med oss om bord, er du garantert eksperter som kan utrette stort innen for eksempel webdesign, merkevarebygging, digital kommunikasjon, performance marketing og økt synlighet i digitale kanaler.
Vil du lære mer om hva vi kan tilby? Les mer om tjenestene våre her på nettsiden. Ta også gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat på telefon +47 410 88 800 eller e-post post@risingbear.no.