Det korte svaret er ganske enkelt JA! Google gjorde nylig en studie over tre år i åtte ulike land som konkluderte med at reklamefilmer på YouTube hadde 77% bedre ROI (Return of Investment) enn reklamefilmer vist på lineær TV i samme periode. De siste to årene har reklamefilm I digitale kanaler økt med over 2 milliarder dollar, allikevel er det mange selskaper som ennå ikke har fått øynene skikkelig opp for å kjøre reklame i digitale kanaler.
Hva trenger din film for og lykkes I digitale kanaler?
Først og fremst: Alt for mange tror fortsatt at de samme filmene som virker i tradisjonell TV kan gjøre en like god job I digitale kanaler. Dette er ganske langt unna sannheten. Når du reklamerer I digitale kanaler har du helt andre muligheter til å segmentere utfra målgrupper, og Google anbefaler spesielt tre ulike metoder – alle med hver sine egenskaper og muligheter:
In-Stream: Gir deg muligheten til å plasserer en film foran, midt I eller etter en film på YouTube. Brukerne kan skippe filmen etter 5 sekunder. Er filmen 30 sekunder eller lenger, begynner ikke takstameteret å løpe før etter at du har passert 30 sekunder. Er den kortere enn 30 sekunder, belastes du bare hvis hele annonsen vises.
In- Search: Reklame for filmen din vises i søkefeltet dersom noen benytter dine søkeord. Filmene spilles ikke før de klikkes på, og først da belastes du for filmen.
In-Display: Filmen din plasseres ved siden av andre YouTube-klipp, på høyre side. Filmen markeres som reklame – og du belastes ikke før noen klikker på din film.
Uansett hvilken metode som passer best for deg, bør du alltid sørge for at filmen er interaktiv. Det vil si at du har en call to action som på en eller annen måte inviterer brukeren til å gjøre en aktiv handling.
Andre, avgjørende faktorer
Tenk «Mobile first». Mobiltelefoner og tablets brukes mer og mer, og filmene dine er nødt til å ta hensyn til dette. Sosiale medier og targeting apps bør også alltid være en faktor når du lager en strategi for dine filmer. Ellers bør du:
- Gjør det kort og fengende og vær interessant.
- Tenk søkeord når du lager film. Dette gjør det lettere å nå de som allerede er interesserte i lignende produkter
- Tilpass filmen til ditt eksisterende innhold og visuelle uttrykk.
Bruker du video riktig har du gode muligheter til å få et forsprang på konkurrentene dine. Men som nevnt over krever det riktig verktøy og innsikt for å få det tilstrekkelig effektivt. Og det her vi kommer inn. I Rising Bear har vi lang og god erfaring med å produsere, tilpasse og måle filmene dine slik at de kan bringe flere slag på kassa.
Kontakt oss på post@risingbear.no for å finne ut av hvordan vi kan hjelpe deg.