Du har kanskje hørt at dagens gjennomsnittsperson har en oppmerksomhet tilsvarende den til en gullfisk. Utsagnet i seg selv kanskje er noe misvisende, men det er ikke til å stikke under stol at det er vanskelig å tiltrekke besøkende til et nettsted og holde på disse. Det er vanskelig, men absolutt ikke umulig. Nøkkelen ligger i brukerengasjement.
Hvordan skape brukerengasjement
Om besøkende tilbringer for liten tid på nettsiden din eller konverteringsraten er lavere enn du ønsker, er disse tipsene kanskje nyttige:
- Kjenn målgruppen din – For å kunne levere det innhold besøkende ønsker må du vite hva som driver dem til nettsiden din i utgangspunktet. Bruk av meningsmålinger og kommentarseksjoner kan gi uvurderlig innsyn, så fremt det er gjort riktig. Får du besøkende engasjert i interaktivt innhold blir de gjerne værende på siden din lenger. Gjøres det på feil måte, vel og merke, betraktes dette heller som et irritasjonsmoment.
- Oppdater innholdet – Når du har lært å kjenne publikum bedre er det viktig å levere innhold som møter deres ønsker og behov. Oppdater gammelt innhold med bilder og videoer, gjør innhold enklere å lese og forstå, publiser bloggartikler som gjør mer enn å kun selge et produkt og bruk overskrifter som fenger og tiltrekker oppmerksomhet.
- Bruk popup-vinduer – Popup-vinduer er en av de mest populære og vellykkede måtene å erverve potensielle kunder og konverteringer. Dersom det ikke gjøres riktig, er det samtidig også en av hovedgrunnene til at besøkende kjapt vil forlate nettsiden din. Popup-vinduer krever at besøkende aktivt involveres ved å godta eller avvise tilbudet ditt eller oppgi informasjon i bytte mot noe spennende og interessant.
- Gjør navigasjon enkelt – Besøkende kan ikke engasjere seg om de ikke finner det de er ute etter. Optimaliser sidene dine, utform navigeringsfeltene slik at de er både enkle å bruke og konsekvente gjennom hele nettsiden. Det er også essensielt at nettsiden er rask og mobilvennlig.
- Benytt sosiale medier – En enkel mulighet til deling av innhold på Twitter, Facebook og andre sosiale medier sikrer økt brukerengasjement og bidrar til å bygge en kjerne av dedikerte, lojale besøkende. Jo mer innholdet ditt deles eller blir «likt,» jo større eksponering får du og rangeringen til nettsiden din øker tilsvarende.
- Tilby live chat – Ved å gi besøkende muligheten til å chatte med bedriften din skaper du en unik mulighet til direkte interaksjon og høyere kundetilfredshet. Dette kan igjen føre til høyere konverteringsrate. Det gir deg også nyttig kunnskap til forbedring av kundeopplevelser, som igjen kan skape økt brukerengasjement.
- Link til relatert innhold – Jo lenger du kan holde dine besøkende på nettsiden din, desto høyere er sjansen for konvertering. Ved å vise besøkende innhold som er relatert til ditt eget gir du inntrykk av å ha stor kjennskap til det aktuelle området. Dette kan føre til at dine besøkende forblir interessert og utforsker nettsiden videre.
Bruk eksperthjelp for økt brukerengasjement
Å få besøkende til å konvertere til kunder er ikke en lett oppgave. Engasjement er et viktig element ettersom det bidrar til å skape fortrolighet og lojalitet. Ved å ansette noen som har kompetanse og erfaring med dette vil du unngå andres feiltrinn. Profesjonelle kan hjelpe med å utvikle strategier som fremmer engasjement samtidig som de effektivt jobber med å tiltrekke og konvertere trafikk.
Ta kontakt med Rising Bear i dag, enten du har behov mer informasjon eller ønsker å sette i gang arbeidet med et nytt design som holder på besøkende. Du kan nå oss gjennom kontaktskjemaet, på telefon på 410 88 800, eller via e-post på post@risingbear.no.