Tekstforfattere blir noen ganger referert til som «selgere på papir», og i 2020 er denne betegnelsen kanskje mer treffende enn noen gang. Gode tekster er helt kritisk for at bedriften din skal lykkes med å skille seg ut på et marked hvor det ropes høyere for hver dag som går. Benytter du deg av en tekstforfatter, vil du få inspirerende, relevant og strategisk forankret innhold som kan fylle alle flatene og kanalene dine. En virkelig god tekstforfatter er en historieforteller som snakker rett til hjertet til målgruppene dine.
Hvorfor er tekstforfatting så viktig?
Historiene du velger å fortelle, er på mange måter speilbilder av bedriften din. Til tross for at du selv vil mene at du innehar helt perfekte produkter eller tjenester, fatter ikke forbrukere interesse for disse dersom du ikke har tekster som underbygger og forsterker et slikt inntrykk. Gode tekster fører også ofte til langt flere konverteringer når målgruppene først har fattet interesse for deg – det vil si de vil oftere kjøpe produkter og tjenester.
Hva gjør en tekstforfatter for deg?
Du kan ha gode tekstideer, men mangel på tid. Selv om du kanskje også er skrivefør nok fra før, er veien fra det du har på tunga til det som skal ned på papiret nokså lang når du skal kommunisere de kritiske kjerneelementene i virksomheten din. Det koster litt penger å sette bort tekstforfatting til andre, men å investere i en kvalitetsbevisst og erfaren tekstforfatter vil sikre deg noen tydelige og viktige fordeler. En tekstforfatter vil blant annet:
- Skreddersy ditt budskap – Tekstforfattere vet at selve essensen er å treffe publikum. Tekstforfatting handler ikke om bedriften din, det handler om målgruppens syn på den. Tekster må derfor tilpasses og skrives på et språk og med en tone som kommuniserer med riktig publikum og målgruppe.
- Oppfordre til handling – All tekst skal ha en hensikt. Enten det handler om å kjøpe en tjeneste eller et produkt, registrere seg for nyhetsbrev eller dele linker på sosiale medier, gode tekstforfattere leverer tekster som oppfordrer til handling.
- Levere søkemotoroptimalisert innhold – Når tekstforfattere skriver tekster, er et viktig element å sørge for at du vil rangere høyt i søkemotorer uten at det går utover kvaliteten på innholdet. Når vi skriver 2020 har dette blitt et eget felt innen tekstarbeid, hvor hver del av teksten, fra overskriften til det siste ordet, er optimalisert av en som virkelig kan det.
- Sikre et objektivt perspektiv – Noen ganger kan du rett og slett være for nært tilknyttet bedriften eller produktene dine til å se hva som er effektivt – og hva som ikke er det. En tekstforfatter er upartisk og objektiv, og kan sette ting i et litt annerledes perspektiv for deg.
- Forsterke merkevaren din – Merkevaren din er den oppfatningen publikum har av kundeservice, omdømmet og verdien av produktene eller tjenestene dine. Gode tekstforfattere vet hvordan de skal bruke riktig tone og språk i tekster for å bygge, ivareta og fremme en god merkevare. Gjennom grundig analyse og forarbeid, kan en tekstforfatter lage innhold for de aller fleste segmenter, selv om de nødvendigvis ikke har personlig erfaring med akkurat din nisje.
En webutvikler som forstår effekten av god tekstforfatting
Dårlig innhold er faktisk langt verre enn mangel på innhold. Unngå å gjenta feilene andre har gjort før deg ved å ansette noen som har erfaring med å levere gode tekster av høy kvalitet. For mer informasjon om hvordan du kan dra nytte av kraften i en godt skrevet tekst, kontakt Rising Bear i dag. Du når oss gjennom kontaktskjemaet på nettsiden, på telefon på +47 410 88 800 eller via e-post på post@risingbear.no.