Blogg

Hvorfor er det viktig med merkevarebygging?

Merkevarebygging

Merkevarebygging er mye mer enn en logo, det er selve fundamentet for all digital markedsføring. En merkevare representerer den oppfatningen folk har av din kundeservice, ditt rykte og verdien av dine produkter og tjenester. Et godt omdømme og en god merkevare går gjerne hånd i hånd.

Hvorfor du bør investere i bygging av merkevare

Her er noen gode grunner for at du skal begynne å fokusere mer på å bygge en sterk merkevare:

  • Økt kjennskap

    Et mål med merkevarebygging er at bedriftsnavnet ditt lettere blir husket og gjenkjent når noen ser eller hører et budskap med deg som avsender. Poenget er å knytte positive og riktige assosiasjoner til deg som avsender, og at du evner å skille deg ut fra mengden som noe unikt. Store selskaper som du kjenner igjen bare ved å se en logo, som for eksempel Coca Cola og Apple, har alle lykkes med merkevarebyggingen ved å blant annet investere tungt i dette over flere år.

  • Sterke kunderelasjoner

    Et sterkt merke skaper tillit og lojalitet, og gjør at du skiller deg ut fra mengden. Ved å bygge merkevare vil det gjøre det lettere å tiltrekke og beholde kunder.

  • Målrettet reklame

    Merkevarebygging gjør det lettere for deg å drive mer taktisk markedsføring og reklame, og det binder også det hele sammen. Kjenner potensielle kunder igjen stemmen din og budskapet ditt i ulike kanaler og flater (som for eksempel i sosiale medier), er sjansen større for at de identifiserer seg med deg og velger ditt produkt framfor andre. Du bygger ikke nødvendigvis merket ditt gjennom reklame, men du promoterer og beskytter det.

  • Økt verdi

    Hele poenget med å drive merkevarebygging og markedsføring er at det til syvende og sist skal synes på bunnlinjen din. Har kundene først fått et forhold til et merke, er sjansen stor for at de har valgt deg for en god stund fremover. Ved å jobbe med dette kontinuerlig, øker du også sjansen for at dine kunder fortsetter å bruke deg.

Hva er god merkevarebygging?

De som har investert mye i å bygge god og sterk merkevare, kjenner først og fremst sine målgrupper og hva som er relevant for dem. Merkevarebyggingsprosessen vil kunne hjelpe med å tydeliggjøre hva som er de aller viktigste USPene for deg og bedriften din. God merkevarebygging vil alltid leverer på disse, og er i tillegg også tuftet på kulturen merkevaren din befinner seg i. Selv om bygging av merkevare bør foregå konsistent i alle kanaler, bør den samtidig være fleksibel nok til å plukke opp kulturendringer og endringer eller dreininger hos kundene/målgruppene.

Tydelighet er også helt essensielt – i forhold til budskap, form, innhold og avsenderidentitet. Merkevaren må representere det du og din bedrift står for uten at det forsvinner i tvetydighet.

Hvordan få det til å fungere?

Å bygge og kommunisere merkevarens hovedbudskap er ikke så vanskelig som det kan virke. Samtidig er det viktig at du har med deg noen på laget som har gjort dette før, og som er villige til å gjøre en innsats for å hjelpe deg og bedriften din.

Er du ute etter noen som blir med deg på reisen fra A til Å, og som kan håndtere alt fra design til strategier, produksjon og utrulling? Vi i Rising Bear har lang erfaring med å hjelpe små og mellomstore bedrifter med merkevarebygging og ser stadig hvorfor nettopp dette lønner seg.

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på telefon  +47 410 88 800 eller e-post post@risingbear.no.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.