Print og webdesignere har mye til felles. Og det finnes de som behersker begge fagene. Men det er store forskjeller på disiplinene, og det er viktig at du forstår disse før du bestemmer deg for å faktisk begynner å bruke penger på design.
Selv om målet er det samme, finnes det signifikante forskjeller. Der tradisjonell reklame søker å finne nye kunder gjennom å informere, søker online reklame først og fremst dialog og interaksjon med kundene. Her er noen andre viktige forskjeller:
Ulike opplevelser
Og se reklame i et fysisk produkt som et blad eller en avis, gir et helt annet inntrykk enn reklame på en skjerm. Og forskjellene kommer ekstra godt til syne når du ser reklamen på mobile plattformer. Å vite hvordan du skal bygge responsiv design som tar hensyn alle plattformer er derfor et must.
Kompatibelt
Ulike browsere kan vise samme design på forskjellige måter. Noen designere sverger for eksempel fortsatt til flash (som er en Adobe-applikasjon) når de skal lage animasjoner og interaktivt innhold. Men Apples operativt-system IOS (samt enkelte Andriod-baserte enheter) viser ikke flash, og millioner av potensiell brukere vil aldri kunne se innholdet i reklamen. Dine designere bør derfor alltid sørge for at både nettsidene dine og reklame din alltid er kompatibelt for alle nettlesere og operativ-systemer.
Farge
Print og online bruker ulike metoder for å vise farge. Mens print bruker et system som heter CMYK (cyan, magenta, yellow and black), bruker man RGB (red, green and blue) online. Alle designere må kunne disse forskjellene, hvis ikke vil reklamen din vises ulikt fra skjerm til skjerm avhengig av hvilke innstillinger hver enkelt bruker har på sin skjerm.
Fonter
En print-designer kan i utgangspunktet bruke enhver font vedkommende har tilgang til. De trenger heller ikke ta hensyn til at noen ser fonten annerledes enn andre. Når det gjelder online må en designer alltid ta hensyn til hvordan ulike fonter vises på ulike browsere og synlighet på skjermen. Online designere ender derfor ofte opp med fonten Sans serif typefaces.